12 Δεκεμβρίου 2015

Οι Φύλακες της Γκαλερί "Ευκλείδη"



  
  Ένα πρωινό μας περίμενε μια έκπληξη στη τάξη μας!  Βρήκαμε στο ταμπλώ μια παρέα επίπεδων σχημάτων και ένα σημείωμα. Ο κος Κυκλάκης, η κα Τριγωνίτσα ,ο κος Τετραγωνάκης και ο κος Ορθογωνούλης Παραλληλογραμμούλης, μας εξηγούσαν ότι, αναγκάστηκαν να φύγουν από τη Σχηματοχώρα, γιατί τα άλλα σχήματα τα κορόιδευαν! Δούλευαν ευτυχισμένα στη Γκαλερί «ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ» στη Σχηματοχώρα, ως φύλακες των μεγάλων έργων τέχνης ζωγράφων που χρησιμοποιούσαν στη τεχνοτροπία τους γεωμετρικά σχήματα (Καντίνσκι, Μιρό, Πικάσο κλπ). Όμως τα γεωμετρικά στερεά σχήματα δεν τα συμπαθούσαν τα καημένα τα επίπεδα σχήματα!
   Την Κυκλίτσα την έλεγαν «άχρηστο σχηματοκατασκεύασμα»  γιατί δε μπορεί να σταθεί πουθενά! Όλο τσουλάει, κυλάει «τρέχει», κατρακυλάει και χάνει συνέχεια στο κρυφτό! Τον Τετραγωνούλη, τον έλεγαν όλοι «Ψυχρό- Λογικό και Αγέλαστο», την Τριγωνίτσα δε την πλησίαζαν γιατί φοβόντουσαν τις μύτες της και τον Ορθογωνούλη, τον αποκαλούσαν όλοι «ο Μεγάλος Όρθιος Ξαπλωτοτεμπέλης», γιατί  είχε το σχήμα μεγάλου κρεβατιού! Ήρθαν λοιπόν στενοχωρημένα στην τάξη μας και ψάχνουν στήριξη! Ζητούν από τα παιδιά να τους πουν, πού έχουν δει «συγγενείς « τους μέσα στη τάξη και που είναι χρήσιμα στην καθημερινή τους ζωή. 
Τι σόι σούπερ Αγαπο-ομάδα είμαστε αν τα αφήσουμε έτσι αβοήθητα!;





Τα παιδιά χωρισμένα σε ζευγάρια ψάχνουν στη τάξη να βρουν αντικείμενα που έχουν  τα τέσσερα αυτά σχήματα και τα βάζουμε σε «σπιτάκια-στεφάνια».

  



    Στη συνέχεια τα παιδιά αναφέρουν αντικείμενα της καθημερινής ζωής τους που έχουν σχήμα κύκλου, τετραγώνου, τριγώνου και ορθογωνίου και καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το καθένα είναι χρήσιμο στη «χώρα των ανθρώπων» . Ακόμα και μέσα από την τέχνη, οι άνθρωποι προσεγγίζουν τα σχήματα. Η σχηματοπαρέα, συμπτωματικά , είχε φέρει μαζί της -κρυμμένα σε ένα σημείο της τάξης – μερικά αντίγραφα πινάκων ζωγράφων από την Γκαλερί ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ. 
  Αφού τα βρήκαμε, τα επεξεργαστήκαμε και προσπαθήσαμε να δώσουμε έναν τίτλο στο κάθε έργο.







Ενδεικτικά, τα παιδιά έδωσαν τους εξής τίτλους : «Η Αναποδοχώρα», «Οι χρωματιστοί ρόμβοι», «Η Κυκλοχώρα και το πλυντήριο της Χρωματοχώρας». « Η ματιά του διαστήματος», «Το τρένο του Μίκυ Μάους» (!!) «Η Σχηματοχώρα τη νύχτα»! Οι πίνακες αυτοί έμειναν στη τάξη μας, στο ταμπλό των μαθηματικών μαζί με τη Σχηματοπαρέα για τις επόμενες μέρες , και στα πλαίσια της ενασχόλησης μας με τη παρέα των σχημάτων έγιναν οι παρακάτω δραστηριότητες:

Α) Γινόμαστε μικροί ζωγράφοι και κάνουμε τη δική μας «σχηματοζωγραφιά»
Β) Φτιάχνουμε με το σώμα μας τα σχήματα στο πάτωμα.
Γ) Μετράμε με μαρκαδόρους και παλάμες της πλευρές επιδαπέδιων τετραγώνων , ορθογωνίων και τριγώνων που έχουμε φτιάξει στο πάτωμα.
Δ) Προσπαθούμε να μετρήσουμε το μήκος μιας «ξεκολλήμενης» πλευράς ενός ορθογωνίου 
Ε) Επίλυση του «μαθηματικού γρίφου»: «Χωρισμός ενός τετράγωνου χαρτιού σε δύο ίσα τρίγωνα με μια κίνηση χωρίς τη χρήση ψαλιδιού.
— Απονομή Βραβείου Ευκλείδη-Μαθηματικής Ιδέας!



  



Η πρώτη γνωριμία μας με τα επίπεδα γεωμετρικά σχήματα έκλεισε με ένα θεατρικό δρώμενο, σε συνεργασία με το Α΄κλασσικό τμήμα. Σύμφωνα με την υπόθεση, στη Σχηματοχώρα επικρατεί πανικός, γιατί  έφτασε ο φοβερός επιστήμονας Ευκλείδης Γεωμετρικάκης από την χώρα των ανθρώπων και ενημερώνει τα σχήματα ,ότι οι άνθρωποι τα βαρέθηκαν, θα κρατήσουν μόνο τα πιο χρήσιμα και τα υπόλοιπα θα τα βάλουν στη σχηματομηχανή να τα κάνουν σχηματοκιμά! 






Πρέπει την επόμενη της επισκέψεως του ήμερα, η κάθε ομάδα σχημάτων ( κύκλοι, τετράγωνα, παραλληλόγραμμα , τρίγωνα) να τον πείσει για τους λόγους που πρέπει να «σώσει» τη συγκεκριμένη ομάδα (ανάπτυξη επιχειρηματολογίας και κριτικού-μαθηματικού στοχασμού). Το δρώμενο έχει αίσιο τέλος: ο Ευκλείδης Γεωμετρικάκης πείθεται τελικά  ότι όλα τα σχήματα είναι  απαραίτητα στους ανθρώπους γιατί, χωρίς τους κύκλους, δε θα είχαν οι άνθρωποι ρόδες, πιάτα, τιμόνια, ποτήρια, ήλιο (!) πανσέληνο (!), δαχτυλίδια, κεφάλι (!) κλπ, ενώ χωρίς τα τρίγωνα, πως θα ήταν οι πίτσες και τα τριγωνάκια για τα κάλαντα; Αμ και χωρίς τα ορθογώνια, η ζωή μας θα ήταν χωρίς πόρτες, παράθυρα, βιβλία, τάμπλετ, τραπεζάκια νηπιαγωγείου, τετράδια, ενώ χωρίς τα τετράγωνα…… ούτε τηλεοράσεις, ούτε επιφάνεια ηλεκτρικής κουζίνας, ούτε και πλακάκια στα πεζοδρόμια θα είχαμε!! 
Άλλη μια αποστολή της σούπερ Αγαπο-ομάδας έφτασε στο τέλος της! Οι φύλακες της γκαλερί ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ, «έπιασαν» πια δουλειά στη τάξη μας! Θα μείνουν εδώ για πάντα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.