11 Απριλίου 2020

Τα κόκκινα αυγά της Πασχαλιάς





Ιστορία του Αυγού

Λόγω του Πάσχα τα αβγά, έρχονται στην επικαιρότητα. 
Παλαιότερα, τα αβγά ήταν σύμβολο δημιουργίας που συνδέεται με τις γιορτές της άνοιξης για αναγέννηση και αργότερα συνδέθηκαν με το Πάσχα. Ως χριστιανικό σύμβολο συμβολίζουν την Ανάσταση.

Η βαφή των κόκκινων αυγών, σύμβολο της ζωής που συνδέεται με το κόκκινο χρώμα λόγω του αίματος της θυσίας του Χριστού, είναι ένα έθιμο που συνδέεται με την Ορθόδοξη χριστιανική παράδοση.

  Το αυγό συμβολίζει για τους Χριστιανούς τον κλειστό τάφο του Χριστού απ’ όπου ανάβλυσε η ζωή όταν Αναστήθηκε. Τα αυγά βάφονται από τις νοικοκυρές την Μεγάλη Πέμπτη και τρώγονται την Κυριακή του Πάσχα αφού τα τσουγκρίσουν οι Χριστιανοί.

  Το σπάσιμο του αυγού με το τσούγκρισμα συμβολίζει τη γέννηση. Όπως σπάει το τσόφλι και βγαίνει μια νέα ύπαρξη στο φως έτσι και στον χριστιανικό κόσμο συμβολίζει την καινούρια ύπαρξη. Το κατακόκκινο χρώμα με το οποίο βάφουμε τα πασχαλινά αυγά, συμβολίζει για όλους τους Ορθόδοξους το αίμα του Ιησού Χριστού.
Πασχαλινα έθιμα με το αυγό

Τα χρώματα για τα αυγά τα έφτιαχναν από διάφορα φυτά. Από κρεμμύδια γινόταν το μελί, από άχυρο ή από φύλλα αμυγδαλιάς το κίτρινο, το ανοικτό κόκκινο από παπαρούνες. Το κόκκινο όμως χρώμα ήταν και είναι πάντα το πιο αγαπημένο.

 Το πρώτο αυγό που έβαφαν ήταν της Παναγίας και το έβαζαν στο εικονοστάσι και το φύλαγαν εκεί μέχρι το επόμενο Πάσχα. Το αυγό ήταν κάτι σαν φυλαχτό για το σπίτι, τα χωράφια και τα ζώα.  Με αυτό σταύρωναν τα παιδιά από το κακό το μάτι.

Σε μερικά μέρη έβαζαν σε ένα κουτάκι τόσα αυγά όσα ήταν τα μέλη της οικογένειας και τα πήγαιναν το βράδυ στην εκκλησία, για να διαβαστούν στα 12 Ευαγγέλια. Τα άφηναν κάτω από την Αγία Τράπεζα ως την Ανάσταση. Αυτά τα παράχωναν στους κήπους και τις ρίζες των δέντρων για να καρπίσουν.



Ασκήσεις γλώσσας

-Δείχνουμε στα παιδιά ένα βραστό αυγό και τους ζητάμε να σχεδιάσουν ένα, σε μία κόλλα χαρτί, γράφοντας από κάτω με μεγάλα γράμματα τη λέξη ΑΥΓΟ
-Ρωτάμε τα παιδιά, αν στο "σπίτι μας", το έχουμε συμπεριλάβει στην διατροφή μας. Πως το προτιμάμε; βραστό, (σφιχτό/ μελάτο) ή τηγανητό (μάτι ή ομελέτα); Συζητάμε γιατί είναι σημαντική η κατανάλωσή του για τον οργανισμό μας και ρωτάμε εάν ξέρουν άλλα φαγητά που φτιάχνουμε σπίτι χρησιμοποιώντας αυγά.
-Γνωρίζουν από πού προέρχονται τα αυγά; Τους λέμε ότι οι νεοσσοί εκκολάπτονται, αφού προηγουμένως η μητέρα ( κλώσσα ) τα κλωσσήσει επί 23 συνεχόμενες μέρες, προκειμένου να τους εξασφαλίσει την απαραίτητη θερμοκρασία για εκκόλαψη. Ρωτάμε:
Έχετε δει ποτέ κλωσσοπουλάκια;
Ξέρετε τι τρώνε οι νεοσσοί;
Αυγά γεννούν μόνο οι κότες;
Ξέρετε άλλα είδη που εκκολάπτονται; (ερπετά, έντομα, ψάρια ,άλλα πουλιά)






Αίνιγμα
Σπάζω πάγο, βρίσκω ασήμι,
Σπάζω ασήμι, βρίσκω μάλαμα.
Τι είναι;

Εξηγούμε στα παιδια το αίνιγμα:
Ποιος μπορεί να είναι ο πάγος και γιατί στο αίνιγμα περιγράφεται έτσι;

  • Σπάμε το τσόφλι του βρασμένου αυγού που έχουμε φέρει ( ο πάγος του αινίγματος ).
Τι συναντάμε; Το ασπράδι ( το ασήμι του αινίγματος )

  • Αφαιρούμε το ασπράδι.
Τι συναντάμε; Τον κρόκο (το μάλαμα του αινίγματος, μάλαμα = χρυσάφι γιατί είναι κίτρινος ,όπως ο χρυσός).
Άρα ποιο είναι το ασήμι και ποιο το μάλαμα; Γιατί το ασπράδι και ο κρόκος περιγράφονται ως πολύτιμα μέταλλα; Μαθαίνουμε έτσι τα παιδιά το πόσο ψηλά βρίσκεται στην εκτίμηση του λαού μας το αυγό, λόγω της μεγάλης διατροφικής του αξίας.



Ποίημα

Διαβάζουμε στα παιδιά το ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου.
"Ο Ανυπόμονος" 

Μόλις τ᾿ αυγά της ζέστανε η κλώσσα
και τα μικρά ετοιμάστηκε να βγάλει,
ένα πουλάκι εσήκωσε κεφάλι
μες το τσόφλι
μιλώντας τέτοια γλώσσα:
«Ως πότε εδώ θα μ᾿ έχουνε κλεισμένο;
Καθόλου δεν μπορώ να περιμένω!
Πες!
Έτσι τον καιρό μου εδώ θα χάνω;
Εγώ έχω κατορθώματα να κάνω!
Κόκορας βέβαια θα ‘μαι δίχως άλλο,
λοφίο ψηλό, χρυσά φτερά θα βγάλω.
Τη μέρα και τη νύχτα θα στολίσω,
θα φέρνω την αυγή, μόλις λαλήσω
στο φράχτη, στην αυλή, σε κάθε μέρος,
στρατεύματα τις κότες θα οδηγώ».

Και του ‘πε τότε ο κόκορας ο γέρος:
«Στάσου να βγεις παιδάκι μου
απ᾿ το αυγό!»

Ρωτάμε τα παιδιά πως καταλαβαίνουν τη φράση:
Στάσου να βγεις παιδάκι μου απ᾿ το αυγό!
Την έχουν ξανακούσει;
Σε ποιες περιπτώσεις τη λέμε;
Μπορούν να δώσουν παραδείγματα;



Προμαθηματικές έννοιες

α. Δίνουμε στο παιδί χαρτονάκια οπου σχεδιάζει αυγά σε διάφορα μεγέθη και τα κόβει.
Στη συνέχεια του ζητάμε να τα μετρήσει και να γράψει τον αριθμο μεσα σε κάθε αυγό. Επίσης μπορεί να  σχηματίσει ομαδούλες (μικρά - μεγάλα αυγά) ή να τα βάλει σε σειρά από το μικρότερο στο μεγαλύτερο και το αντίστροφο.



β. Με απλά προβλήματα μπορείτε να μυήσετε τα παιδιά στο μηχανισμό της πρόσθεσης ( π. χ  στην αυγοθήκη υπήρχαν 2 αυγά. Η μαμά έβαλε άλλο 1 αυγό. Πόσα αυγά έχει τώρα η αυγοθήκη;) και της αφαίρεσης ( π.χ  στην αυγοθήκη ήταν 4 αυγά και η μαμά πήρε τα 2 αυγά. Πόσα αυγά έμειναν στην αυγοθήκη;)





Το Παιχνίδι του Κρυμμένου Αυγού
 Το παιχνίδι αυτό συνηθίζεται πολύ στην Ευρώπη και την Αμερική. Σκοπός του παιχνιδιού είναι τα παιδιά να ανακαλύψουν τα κρυμμένα αυγά του ΠΑΣΧΑ.

 Τα βραστά αυγά, τα οποία είναι συνήθως βαμμένα ή ζωγραφισμένα, ή τεχνητά αυγά κατασκευασμένα από πλαστικό, γεμισμένα με σοκολάτα ή καραμέλες κρύβονται σε διάφορα μέρη.    Το παιχνίδι συχνά παίζεται σε εξωτερικούς χώρους, αλλά μπορεί επίσης να παιχτεί και σε εσωτερικούς.
   Τα παιδιά συλλέγουν τα αυγά σε ένα καλάθι. Ποιος θα μαζέψει τα περισσότερα;  Μπορείτε να τα βοηθήσετε , προσανατολίζοντάς τα μέσα στο χώρο (τρία βήματα μπροστά, δύο βήματα δεξιά κ.λ.π. )    Όταν το κυνήγι τελειώσει τα παιδιά παίρνουν διάφορα βραβεία που τα ορίζει όποιος οργανώνει το κυνήγι!


Βρες τις κρυμμένες λέξεις




Βάλε τις εικόνες στην σωστή σειρά

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.